tiistai 22. helmikuuta 2011

Yrityksen sosiaalinen media / Company social media

Villapaita on vasta puolivälissä, joten pitää jatkaa somesta (sosiaalinen media). Olen lukenut Christina Forsgårdin ja Juha Freyn kirjaa "Suhde Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää". Kirja on erittäin hyvä yhteenveto kaikille yritysten vastuuhenkilöille pohdittaessa yrityksen virallista suhtautumista asiaan. Olen kokenut kirjan myös hyödylliseksi itselleni. Minä en ole minkään yrityksen edustaja missään sosiaalisessa mediassa (ainakaan tällä hetkellä).

Omasta kuluttajakokemuksesta tuntuu ainakin tällä hetkellä että paras kontakti (eli suhde) pienyrittäjän ja asiakkaan kanssa syntyy sosiaalisen median kautta. Helpoin esimerkki minulle tästä on neulemaailma ja lankakaupat. Nämä kotimaiset ja kansainväliset asiakassuhteet ovat syntyneet viimeisen 3 vuoden aikana. Yrittäjät hoitavat suhteitaan meililistoilla, blogeissa, facebookissa ja Ravelryn ryhmissä. Joillakin lankakaupoilla on vain nettikauppa, toisilla lisäksi myös kivijalkakauppa. Yrittäjät ovat sosiaalisessa mediassa aktiivisia ja on ilo olla heidän asiakas. Asiakkaana saan aina tietooni tarjoukset, uutuudet ja arvonnat. Olenpa kerran voittanutkin lankakaupan blogiarvonassa neuleohjekirjasen, kiitos Titityy. Ongelmaksi tulee aina vain kasvava lankavarasto, mun kutomisnopeus kun ei ihan yllä pakettien lähetysnopeuteen.

Sweater is only half way through so I must continue with social media topic. I've been reading Finnish book written by Christina Forsgård and Juha Frey "Relationship - Social media changes leadership, marketing and communication" (my own translation). The book is very good summary for all managers when the company is thinking their attitude towards social media. The book has been also useful to me personally. I'm not representing any company in social media (at the moment).

My own consumer experience at the moment is that best contact (relationship) with small bisnes entrepreneur and customer can be build via social media. The easiest example for me is knitting and yarn stores. I have build customer contacts with national and international yarn shop owners during past three years. The shop owners contact their customers via email lists, blogs, facebook and Ravelry groups. Some yarn stores are only web shops, some have also brick and mortair shop. The shop owners are active in socal media and it is a pleasure to be their customer. I always get the information about latest offers, novelties and giveaways. I have even won a knitting booklet in a giveaway organized by Titityy. The only problem is the growing yarn stash, my knitting speed does not come close to the speed of posting yarn packages.

2 kommenttia:

  1. Mukavaa kuulla Kissu, että Suhde-kirja tuntuu hyödylliseltä myös yksityishenkilön näkökulmasta. Sosiaalinen media on kuluttajavetoinen ilmiö, sen sydän sykkii ihmisten tahdissa. Organisaatioille sosiaalinen media onkin vaikeampi pala kuin yksityishenkilöille. Suhteet ovat aina ihmisten välisiä ja luontevinta on ihmisten kielellä keskusteleminen ihmisten asioista.

    Mukava kuulla sinun kokemuksistasi. Neulontablogeilla onkin jo pitkä historia. Jakamisen kulttuuri on vahva muutenkin erilaisiin kädentaitoihin liittyvissä asioissa.

    Kerrot, että yrittäjät ovat sosiaalisessa mediassa aktiivisia. Päteekö tämä kaikkiin yrittäjiin alalla vai onko siellä havaittavissa maakohtaisia eroja?

    VastaaPoista
  2. Kappalemääräisesti ehkä puhutaan nyt kuitenkin vaan tusinasta lankakauppoja, joten ei nyt pitäisi kovin paljon yleistää :) Britit on ehkä kaikkein aktiivisimpia, mutta asiakkaathan sen keskustelun saavat aikaan foorumilla eikä pelkkä yrittäjä yksin. Ja mun kokemukset nettikaupoista ylipäänsä on listalta USA, UK, Saksa, Suomi, Viro.

    VastaaPoista